Myślisz o poprowadzeniu własnego lokalu gastronomicznego? Brawo za inicjatywę. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, warto dokładnie się przygotować. Sam pomysł bowiem to zdecydowanie za mało, by liczyć na sukces. A sukces wcale nie przychodzi łatwo i, co ważne, czasem nie przychodzi zbyt szybko. Bywa tak, że trzeba się uzbroić w cierpliwość, zanim zacznie się zarabiać odpowiednie pieniądze.
Pamiętaj o zaopatrzeniu restauracji
Zacznijmy od tego, że przed podjęciem ostatecznej decyzji konieczne jest zaplanowanie wszystkich kolejnych kroków, potrzebnych do otwarcia lokalu. Trzeba się zastanowić nad profilem działalności. Czy chcecie poprowadzić restaurację, czy pizzerię, czy może bistro?! Konieczne jest znalezienie źródła finansowania. Jeśli macie całość funduszy, to znakomicie. Jeżeli nie, to sprawdźcie możliwość zaciągnięcia kredytu albo otrzymania dotacji. O wszystkie opcje warto dopytać. Kolejna istotna kwestia to dokumentacja. Założenie działalności, pozwolenia, Sanepid, kontrola straży pożarnej czy Nadzoru Budowlanego. To wszystko będzie na waszej głowie. A propos Nadzoru Budowlanego, planowanie otwarcia restauracji powinno przede wszystkim oznaczać znalezienie odpowiedniego lokalu. Nie zawsze jest to łatwe. Oczywiście bywa tak, że buduje się lokal od podstaw w wybranej przez siebie lokalizacji, ale w wielu przypadkach trzeba szukać miejsca. Centrum miasta? Obrzeża? Parking? Jaka powierzchnia? Sporo tych dylematów, jednak nikt nie mówił, że będzie łatwo. Po kupieniu, wynajęciu czy wybudowaniu obiektu trzeba jeszcze będzie go urządzić, a więc czeka was mnóstwo pracy i sporo wydatków związanych z malowaniem czy zakupem mebli oraz sprzętu do restauracyjnej kuchni. A po przygotowaniu wszystkiego jeszcze poszukajcie solidnego dostawcy. Jeżeli potrzebne będzie zaopatrzenie gastronomiczne – łódź, Szczecin czy Lublin mają wiele do zaoferowania. Szukając dostawcy, pomyślcie o tym, jakich produktów wy będziecie potrzebowali najczęściej.
Oczywiście kwestii do załatwienia jest jeszcze naprawdę mnóstwo. Wśród nich choćby zorganizowanie pracowników, a zatrudnić będzie trzeba przecież kucharzy czy kelnerów. Nie można zapomnieć o urządzeniach fiskalnych. To kolejne punkty na liście kwestii do wykonania. I na koniec jeszcze promocja. Jeśli to nowy lokal, reklama z pewnością będzie kluczowa.